شعر، موسیقی، داستان و ....

مطالب متنوع و جذاب

شعر، موسیقی، داستان و ....

مطالب متنوع و جذاب

حکایت های کوتاهی از مولانا - حکایت مرد گِلْ خوار

حکایت های کوتاهی از مولانا - حکایت مرد گِلْ خوار

 

مردی که به گل خوردن عادت داشت به یک بقالی رفت تا قند سفید بخرد. بقال مرد دغل کاری بود. به جای سنگ، گل در ترازو گذاشت تا سبک تر باشد و به مشتری گفت: سنگ ترازوی من از گل است. آیا قبول می کنی؟

مرد گل خوار با خود گفت : چه بهتر!. گل میوه دل من است.

به بقال گفت: مهم نیست، بکش.

 


بقال گل را در کفّه ترازو گذاشت و شروع کرد به شکستن قند، چون تیشه نداشت و با دست قند را می شکست، به ظاهر کار را طول داد و پشتش به گل خوار بود، گلخوار ترسان ترسان و تندتند از گل ترازو می خورد و می ترسید که بقال او را ببیند، بقال متوجه دزدی گل خوار از گل ترازو شده بود ولی چنان نشان می داد که ندیده است و با خود می گفت: ای گل خوار بیشتر بدزد، هرچه بیشتر بدزدی به نفع من است. چون تو ظاهراً از گل من می دزدی ولی داری از پهلوی خودت می خوری. تو از فرط خری از من می ترسی، ولی من می ترسم که تو کمتر بخوری. وقتی قند را وزن کنیم می فهمی که چه کسی احمق و چه کسی عاقل است.مثل مرغی که به دانه دل خوش میکند ولی همین دانه او را به کام مرگ می کشاند.

 

مثنوی معنوی

 

حکایت های کوتاهی از مولانا,حکایت آموزنده,حکایت های کوتاه,حکایت های آموزنده,حکایت های آموزنده از مولوی,حکایت هایی از مولانا


حکایت های کوتاهی از مولانا، حکایت آموزنده، حکایت های کوتاه، حکایت های آموزنده، حکایت های آموزنده از مولوی، حکایت هایی از مولانا

حکایت های کوتاهی از مولانا - حکایت تشنه صدای آب

حکایت های کوتاهی از مولانا - حکایت تشنه صدای آب

 

آب در گودالی عمیق در جریان بود و مردی تشنه از درخت گردو بالا رفت و درخت را تکان می داد. گردوها در آب می افتاد و همراه صدای زیبای آب حباب هایی روی آب پدید می آمد، مرد تشنه از شنیدن صدا و دیدن حباب لذت می برد. مردی که خود را عاقل می پنداشت از آنجا می گذشت به مرد تشنه گفت : چه کار می کنی؟


مرد گفت: تشنه صدای آبم.

عاقل گفت: گردو گرم است و عطش می آورد. در ثانی، گردوها درگودال آب می ریزد و تو دستت به گردوها نمی رسد. تا تو از درخت پایین بیایی آب گردوها را می برد.

تشنه گفت: من نمی خواهم گردو جمع کنم. من از صدای آب و زیبایی حباب لذت می برم. مرد تشنه در این جهان چه کاری دارد؟ جز اینکه دائم دور حوض آب بچرخد، مانند حاجیان که در مکه دور کعبه می گردند.

 

شرح داستان: این داستان سمبولیک است. آب رمز عالم الهی و صدای آب رمز الحان موسیقی است. مرد تشنه، رمز عارف است که از بالای درخت آگاهی به جهان نگاه می کند و در اشیا لذت مادی نمی بیند. بلکه از همه چیز صدای خدا را می شنود. مولوی تشنگی و طلب را بزرگترین عامل برای رسیدن به حقیقت می داند.

مثنوی معنوی

 

حکایت آموزنده، حکایت های کوتاه، حکایت های آموزنده، حکایت های آموزنده از مولوی، حکایت هایی از مولانا




حکایت های کوتاهی از مولانا، حکایت های کوتاه، حکایت های آموزنده، حکایت های آموزنده از مولوی، حکایت هایی از مولانا، حکایت تشنه صدای آب، حکایت کوتاه تشنه صدای آب

اتاق شادی در مدارس - مژگان اعتمادی – دزفول

اتاق شادی در مدارس - مژگان اعتمادی – دزفول

هیجان عاملی پنهانی در درون نوجوان است که تخلیه آن سلامت و بهداشت روحی و جسمی او را تامین می‌کند. دویدن، خندیدن، جیغ زدن، جست و خیز و شوخی با همسالان در یک فضای بسته و امن به دور از بایدها و نبایدها و حضور مقررات، به شادابی و سرحالی نوجوانان در طول روز و آرام و قرار او در کلاس درس بسیار کمک می‌کند. شادی و آرامش مکمل یکدیگرند که در دو مرحله رخ می‌دهد ابتدا برانگیختن شادی سپس آرامش عمیق. با توجه به اهمیت مقوله سلامت روحی و معنوی دانش‌آموزان به ویژه دختران،‌ در راستای طرح شاداب سازی مدارس دخترانه مهیا کردن اتاق خنده و شادی شاید یکی از راهکارهای مفیدی باشد که اجرای آزمایشی آن در مدارس بار مالی زیادی به همراه نداشته باشد. فراهم کردن یک مکان محصور و امن که می‌تواند سالن ورزشی و یا یکی از اتاق‌های اضافی مدرسه باشد،‌ تزیین آن با رنگ‌های شاد و نصب پوسترهای چشم نواز از طبیعت و پخش آهنگ سبب می‌شود تا نوجوانان مقداری از شور و هیجان نهفته درون خود را تخلیه کنند. نوجوان معمولاً در بین همکلاسی و همسالان خود شیطنت می‌کند، شوخی می‌کند و قهقهه سر می‌دهد هم اکنون دانش‌آموز جایی برای تخلیه روانی خود جز کلاس معلم نمی‌یابد حتی زنگ ورزش هم باید تابع مقررات و نظم خاصی باشد چه بخواهد یا نخواهد باید همگام و هماهنگ با دیگران فعالیت ورزشی انجام دهد. تخلیه هیجان و شادی نیروی دگرگون کننده‌ای است که تعادل و توازن جسمی و روانی در دانش‌‌آموز را سرعت می‌بخشد. شاید بتوان گفت که ایجاد چنین مکان‌هایی در مدارس ارزش درمانی داشته باشد به ویژه برای دانش‌آموزانی که حاصل خانواده‌های نامتعادل یا از هم گسیخته و افسرده هستند، بیش فعال‌اند و یا آنهایی که به علت تعصبات افراطی پدر،‌ مادر یا برادر در محدودیت قرار دارند. به نظر اینجانب، ایجاد چنین اتاق‌هایی در مدارس دخترانه تجربه‌ای است که با گذشت زمان با پی‌بردن به نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آن راهکارهای موثرتری را پیش روی ما قرار می‌دهد.

امید است مسوولان دلسوز در سطح بالای آموزش و پرورش که با اجرا و پیگیری طرح‌هایی مانند توزیع قرص آهن، شیر پاستوریزه، نان غنی شده و یا همکاری در اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت به فکر آینده و سلامت جسمانی فرزندان این مملکت هستند، جهت ایجاد و حفظ سلامت روانی و معنوی آنها نیز دست به اقداماتی بزنند.

اتاق شاد در مدارس، شادی در مدارس، مژگان اعتمادی، بهداشت روحی و جسمی، بهداشت روحی، خانواده‌، خانواده‌های شاد


اتاق شاد در مدارس، شادی در مدارس، مژگان اعتمادی، بهداشت روحی و جسمی، بهداشت روحی، خانواده‌، خانواده‌های شاد

مژگان اعتمادی دزفول